Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec babiček v Čechách?

Jak odstranit včas babičky a dokázat světu, že jsou zbytečné. Jak novým generacím ukázat, že širší rodina je naprosto k ničemu.

Mám hezkou blonďatou snachu, která tento hrdý titul nosí jen v mém srdci. Podle zákona České republiky je slečnou a můj syn svobodným otcem. Můj syn totiž zastává názor, že prvním a jediným důvodem k rozvodu je manželství. Tento názor však neubral nic na skutečnosti, že mu moje snacha tradičním způsobem porodila dvě krásné, zdravé děti. A společně se o ně vzorně starají.

      

Zatím nic výjimečného. Výjimečné je to, že ani jedna z pokrevních babiček k vnoučatům nemá přístup. Jedna babička byla už v mládí oddělena napřed od své dcery, v konečném důsledku i od svých vnoučat. S jednou babičkou (tehdy ještě maminkou) bylo takto naloženo už v ranném dětství mé snachy. Já jsem byla odstraněna, jak jen to nejdříve bylo možné.

      Vnučka se narodila jako první a já pookřála. Ten zázrak nového života mně vehnal novou energii do žil. Každá babička to zná, jak se zarosí oči dojetím a stačí jen pozorovat ten malý uzlíček, jak se má čile k světu. Krásné byly ty chvíle, kdy jsem ji mohla vídat. Každý takový den jako svátek. Chodily jsme k potůčku házet kamínky, na louku plést věnečky z pampelišek, později mudrovaly na různá témata. A těch Proooooč......Nikdy nebylo třeba ani zvýšeného hlasu. Všechno šlo tak nějak krásně hladce. Naše hry byly famózní.

      Když byla ještě malou cácorkou a já jí mohla hlídat, někdy mezi třetím a čtvrtým rokem, rozhodla se vyzkoušet, jestli babička plní každé přání. Pustila se do zvučného kvílení a mezi řevem jsem pochopila, že chce za maminkou. Nekárám, nezakazuji, jen pomáhám k uskutečnění cíle. Pochopitelně mého.

Pronesla jsem tento návod: "Zlatíčko, já s cestou za maminkou nesouhlasím a proto jej musíš zvládnout sama. Obleč se, přichystám ti peníze a vysvětlím cestu." Popsala jsem cestu za použití dopravního prostředku, včetně ledabyle načmáraného plánku...to pro zdůraznění vážnosti situace.

Holčíčka se pustila do neohrabané činnosti. Její pusinka konečně zmlkla. V půli díla se postavila, ruce bojovně v bok a pronesla: "Kde mám ten autobuššš?" Trpělivě jsem hrála započatou hru a znovu popsala cestu od domu do  9 kilometrů vzdálené kanceláře. Neměla v úmyslu se vzdát. To už se mi hodně chtělo smát, ale roli jsem dohrála. Potají jsem sledovala boj s bundičkou, nad kterou ještě nikdy nevyhrála. Na pořad dne přišlo i populární vrstvení. Svetr nakonec. Botička každá jiná i každá jinak. Čepice měla jakousi zvrácenou funkci. Takto roztomile oblečené dítě e již sápalo po klice a já hrála dál (nebojte se hra měla mít jen domovní formu).Škvírou ve dveřích se protáhl mocný průvan lednového chladu a rozrazil dveře. Na prahu teď stála holčička s neodolatelným úsměvem, která už dávno zapomněla co je cílem cesty. "Babičko tam je žima" Následovalo vysvobození v mé náručí a jistota, že za maminkou, hodně let nepojede. A tuto holčičku jsem už sedm let neviděla. Nesmím. Ještě se narodil vnouček, ale toho už mi nebylo dovoleno poznat. Ptáte se proč? Těžká otázka. Můžu se jen domnívat.

       Vzpomínám jen, že jedenkrát si už tehdy pětiletá vnučka vyprosila, že mohla zůstat přes noc. Podruhé už se její maminka zlobila- přece slíbila, že nebude chtít u babičky zůstat. Žalostný pláč tehdy ještě zabral. Pozorovala jsem ji ve spánku, dokázala jsem se na ni dlouze dívat a ten obraz se nikdy nemůže omrzet. To jsem ještě netušila, že to bude na dlouhou dobu naposled. Při dalším přání vidět děti, už byl vysloven verdikt. "Nikdy už děcka neuvidíš". Co řekla, to splnila.

      Odstranění "nevyhovujících" žen pokračuje už druhou generací. A historie se ráda opakuje. Kdo pomůže mojí "snaše" vysvětlit, že má taky syna a tolik bolesti si nezaslouží, až vesmír pošle zúčtování. Už ten život bez maminky byl pro ni moc těžký.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Alena Matějáková | pondělí 28.8.2023 18:02 | karma článku: 27,03 | přečteno: 1317x
  • Další články autora

Alena Matějáková

Děvče, které prošlo stejnými chodníčky 8.4.1966-29.4.2014

Ten den nikdy nezapomenu. Ta zpráva nás dostihla na terase hotelu v Chorvatsku, po tom co jsme museli změnit plán. Na cestě do Španělska nás dostihla jiná zpráva, že ubytování tam, zaplacené před rokem - neexistuje.

29.4.2024 v 11:48 | Karma: 11,76 | Přečteno: 572x | Diskuse| Ona

Alena Matějáková

Žiji dál. Zásluhou jedné cigarety.

Prý jsem kočka. Říkají o mně. A já jim věřím. V opačném případě bych dvakrát nepřežila svoji jistou smrt.

27.2.2024 v 3:50 | Karma: 16,49 | Přečteno: 653x | Diskuse| Ona

Alena Matějáková

Stlala jsem postele americkým gentlemanům...4

Kdyby bylo všechno krásné a snadné, neměli bychom srovnání a chyběla by ta intenzita prožitků. Teď jsem se dokázala radovat hlavně z toho, že mám práci.

13.2.2024 v 7:29 | Karma: 18,22 | Přečteno: 575x | Diskuse| Ona

Alena Matějáková

Stlala jsem postele americkým gentlemanům...3

Existují lidé, kteří se neštítí ničeho, když jde o peníze. Peníze jsou modlou a vítězí nad vším. Tady jsem to měla možnost ochutnat ve velmi silném vývaru.

6.2.2024 v 8:55 | Karma: 18,16 | Přečteno: 751x | Diskuse| Ona

Alena Matějáková

Stlala jsem postele americkým gentlemanům...2

Amerika země neomezených omezení. Tak jsem ji nazývala, když jsem se trochu rozhlédla. Zatím jsem na rozhlížení neměla mnoho možností.

4.2.2024 v 5:46 | Karma: 18,31 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Je to v rozporu s Ústavou, vyčítá opozice návrhu na korespondenční volbu

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  11:55

Přímý přenos Na mimořádné schůzi se poslanci vrátili k návrhu pětikoalice na zavedení možnosti korespondenční...

Propalestinští aktivisté slaví. Dublinská škola přerušuje vazby na izraelské firmy

9. května 2024  11:39

Propalestinští studentští demonstranti se rozhodli zrušit svůj protestní tábor na univerzitě...

Za exekutora, který zpronevěřil desítky milionů, požaduje VZP náhradu škody po státu

9. května 2024  11:36

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) požaduje po ministerstvu spravedlnosti náhradu škody 10,9...

ANALÝZA: Prázdné gesto. USA dotují Izrael miliardami, pár bomb nic nezmění

9. května 2024  11:27

Premium Spojené státy ve středu zastavily dodávky bomb pro Izrael v reakci na operaci v Rafáhu. Dopady pro...

  • Počet článků 30
  • Celková karma 15,49
  • Průměrná čtenost 391x
Důchodkyně, která odmítá stárnout. Tvrdí, že je třeba být v neustálém pohybu, aby jsme nemysleli na věci nepodstatné a stárnout, je věc NEPODSTATNÁ. Většinu života propodnikala.  Vystudovala střední školu, obor ekonomika zemědělství a téměř sama vychovala dva obrovské syny.  V současné době žije střídavě v Bruntále, Frýdku Mistku a na Bali. Životní cíl je: ve 120 létech  jít z diskotéky a v pokoře skonat na rameni svého 40 letého milence.

Seznam rubrik